Uit ons persarchief

Spijkers Media werk

Picnic Magazine

‘Graag elke maand zo’n blad,’ kopte customer media-goeroe Sak van den Boom boven zijn blog over ons Picnic-festivalmagazine. En daar liet hij het niet bij: ‘Zo moeten tijdschriften vandaag de dag eruit zien.’ Om te besluiten met: ‘Als het blad meer keren per jaar gaat verschijnen, zou ik het direct aanmelden voor de lancering van het jaar, want elke jury zou geen moeite hebben om dit blad met de eer te laten strijken.’

.

NRC-Rails

Rails

Een fotoserie van kunstenares Margi Geerlinks, slechts vier pagina’s groot, zorgde voor ernstige commotie bij opdrachtgever NS: de complete oplage van Rails, waarvan Wim Spijkers op dat moment hoofdredacteur was, werd vernietigd. Vanwege vermeend pornografisch gehalte. Een merkwaardige beslissing, want veel kranten en weekbladen drukten de beelden vervolgens intergraal af. Columnist Kees van Kooten stapte onmiddellijk op, een maand later legde Spijkers zijn functie neer. Nederlands meest geprezen sponsored magazine verloor sindsdien veel glans en is inmiddels van het toneel verdwenen.

pers_3

LééRKRACHT

Onze tweemaandelijkse feel good glossy voor alle docenten in het voortgezet onderwijs – uitgegeven door Wolters Noordhoff-dochter EPN – werd door de Volkskrant regelrecht de bladenhemel in geprezen. ‘In LééRKRACHT toont Spijkers zijn veelzijdigheid als bladenmaker door een vakinhoudelijk tijdschrift te maken met een vlijmscherp gevoel voor journalistiek, actualiteit én human interest.’

Unknown-2

De Lelie

Ons bijzondere project voor het Bloemenbureau Holland werd viertalig aangepakt. Ook voor Franse, Duitse en Engelse bloemisten in het hogere segment mochten we het verhaal over deze bloem vol symbolische betekenissen opnieuw onder de aandacht brengen. Of zoals het Bloemenbureau in de vakpers communiceerde: ‘Vrouwelijkheid, liefde, puurheid en vergankelijkheid: het zijn de waarden van de lelie die in de campagne alle aandacht krijgen. Toonaangevend bladenmaker Wim Spijkers heeft zich daarvoor gebogen over de verhalen achter de lelie. Het resultaat is een serie van vier prachtig vormgegeven boekjes over de inspirerende bloem.’

Helder NRC magazine

Helder

Met zoveel positieve aandacht in NRC Handelsblad heb je bijna geen marketingbudget meer nodig. En dan voegde bladenbespreker Sak van den Boom er nog wat complimenten aan toe: ‘Als zo’n blad gratis op je voordeurgat valt, krijg je toch een cadeautje. Van wie eigenlijk? Dat is het verrassende van deze titel. Bevlogen mensen, denk ik, die op sympathie van enkele adverteerders kunnen rekenen, waardoor ze dit blad kunnen maken.’ En: ‘Wat et goede van dit product is, is dat je voelt dat het door professionals wordt gemaakt. Ook al doen ze het er waarschijnlijk bij, het levert toch een aangenaam blad op, van jonge talentvolle en unieke mensen die zich in de artikelen en foto’s kwetsbaar opstellen.’

Maggy6

Maggy

Ook Maggy, het door ons gemaakte interne magazine van Sanoma, valt op de customermedia-website erg in de smaak: ‘Lekker blad, goed gemakt, volstrekt authentiek en creatief.’ Het advies luidde: ‘Insturen voor de Grand Prix Bedrijfsbladen, want dit blad is een grote kanshebber.’ Hetgeen geschiedde. Maggy werd vier maal genomineerd, onder meer als Beste Bedrijfsblad. Uiteindelijk werd alleen de prijs voor Beste Beeldbeleid in de wacht gesleept, want de jury rekende ook mee dat het blad toch al voor een tijdschriftenconcern was bestemd – dat vergemakkelijkte nu eenmaal de zaak.

valt-buiten-de-doelgroep

Blaadje

Een huiselijk tête-à-tête in het roemruchte magazine voor en over tijdschriftenmakers, simpelweg Blaadje genaamd. De titel is al een tijdje niet meer gesignaleerd, maar het betreffende koppel – gefotografeerd door Jouk Oosterhof – werkt nog steeds met veel plezier in de dezelfde branche. En ze zijn nog steeds samen bovendien.

Adformatie

Adformatie

Tja, je moest er een keer in hebben gestaan: de rubriek ? van reclamevakblad Adformatie. Er diende natuurlijk wel een actuele aanleiding voor zijn. Zo werd Wim Spijkers in de schijnwerper gezet omdat hij de functie van algemeen hoofdredacteur bij Readershouse/Hearst had aanvaard. Een baan die hij overigens niet veel later weer vaarwel zou zeggen.

Helder-DePers

Helder 2

In het gratis kwaliteitsdagblad De Pers vond men ons gratis kwaliteitsmagazine Helder wel in een heersende trend passen. Helaas zijn beide titels geen blijvertjes gebleken.

pers_4

Vara TV Magazine

Een aardigheidje: thuis met het gezin op de foto voor Buis & Haard, de langstlopende rubriek in ons eigen bladenland. Met fotografie van de onvolprezen Clemens Rikken.

Twiet-Grazia

TWIET Magazine

De feestelijke lancering van Twiet Magazine, inclusief een award-uitreiking, kreeg her en der nog aardig wat media-aandacht.